My christmas blog. I min julblogg även om andra fester och traditioner. All photos are my own. Wabi sabi = konsten att njuta av det ofullkomliga.

10 dec. 2018

Nobeldagen 2018

Förmodligen sitter jag bänkad framför tv:n. Porslin, glas, textil och metall till jubileumsfesten 1991, servisen skapades av Karin Björquist och Gunnar Cyrén formade glas och bestick. Bilden tagen på Röhsska museet.

Nobels fredspristagaren och människorättsaktivisten Nadia Murad har skrivit boken Den sista flickan : berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten och kampen mot våldtäkt.

Maryse Condé tilldelas Den nya akademiens litteraturpris.

4 kommentarer:

Stockholmsjul sa...

SV: Ja visst är amaryllisen vacker!

Jag kikar på nobel middagen, väldigt vackra klännignar!

Hanneles bokparadis sa...

Stockholmsjul, mycket prakt och intressanta människor.

Juletanten sa...

Jag såg på nyheterna att varje gång fredspristagarens namn nämns i kinesisk TV (stationer utanför landet) så bryter man helt sonika sändningen. Säger det mesta om det landet.....

Hannele på Hisingen sa...

Juletanten, visst är det bedrövligt, men det har tydligen ändå hänt en del förbättringar i Kina under de senaste 30 åren..